Oppskrift på ny genser: 13 katter på rad #Alterskjærgenseren



Jeg storkoser meg med genserstrikk. Så langt har tema vært hundespann og hundekjørere, se #Snykovetgenseren på Instagram. Men på oppfordring er jeg nå i gang med en helt ny genser med katter denne gang. Det er kjempeartig å utforme / strikke nye mønster.  For meg ligger gleden i å skape noe nytt. Jeg får mange spørsmål om bestilling av genser. Og om kjøp av oppskrifter. Jeg strikker ikke på bestilling. Og jeg lager bare én av hver genser. MEN oppskriftene mine får dere helt gratis her på bloggen. Del gjerne bilder av genserne dere lager med hashtagen #Alterskjærgenseren på Instagram og Facebook til inspirasjon for andre.



Oppskrift Alterskjærgenseren (str L - dame)

Garn: Nydelig, tynt islandsk ullgarn (Lettlopi) i mosegrønt og lyst grått. Pluss noen ekstra farger til bordene øverst.

Pinner: Rundpinne og strømpepinner nr 4-5 avhengig av strikkefasthet.

Bolen: Legg opp 230 masker. Strikk 6 omganger rett, så en omgang med kast, to sammen, kast, to sammen, for og lage "taggekant". Diagram for kattebord finnes over. Kast to rett sammen gjentas for hull-/blonder-effekt i overkant av katte-borden. Så strikkes rett opp 33 cm. Ingen felling på bolen før du kommer til armhulene. Der felles 12 masker på hver side til "armhulene".

Armer: Legg opp 44 masker. Strikk "taggekant" som på bolen. Øk 2 masker per syvende omgang. Armene skal være 53 cm lange. Fell 12 masker på undersiden av armen. Strikk 2 like armer.

Strikk deretter bolen og armene sammen. 

Felling for hals: Strikk sammen bole og skuldre. Fell på hver side under armene 2 masker på hver arm. Felling fra ca omgang 22, jevnt og trutt, først hver 6. omgang, så hver 5., så hver 4, så hver 3. Hals: Fell rett av som vist på bildene under.
Fest tråder, sy pent sammen under armene og kanter, og damp genseren.







Her er genseren ferdig strikket: En grønn ull-genser med 13 katter nede på bolen (disse har jeg tegnet / designet selv - se mønsteret over) og vakkert islandsk-inspirert mønster oppe på genseren. "Telja" som dette "islandske" mønsteret heter er tegnet av Jennifer Steingrass og finnes tilgjengelig på Ravelry. Oppskriften til Telja er også nylig oversatt til Norsk av Tove Richter, hun tilbyr Telja-pakker med norsk oppskrift på sin nettside www.garnmani.no. Hun finnes også på Instagram og Facebook.


Jeg har kun brukt diagrammet "Telja" fra Jennifer sin oppskrift og tilpasset dette til min genser for å få en fin avslutning oppe på genseren - et stjernedryss over kattene. Genseren som jeg har laget er strikket i 100% nydelig kvalitetsullgarn fra Island (Lettlopi). Aller genserne som jeg lager er unik mht til fargevalg og utforming. Jeg lager bare én av hver modell og strikker ikke på bestilling. MEN det hender jeg har noen ledig for salg. Denne er allerede solgt.

Genseren har fått navn etter stamnavnet mitt #Alterskjærgenseren


Finn oppskrifter på flere gensere designet av meg på hundebloggen min her.










Kommentarer