Learning by doing: Forberedelser til Adelkatten Juleshow 2017



Kattungen og jeg skal delta på vårt første katteshow: Adelskatten Juleshow i LetoHallen 2-3 desember. Jeg har masse erfaring med hundeutstillinger. Katteutstillinger derimot - DET er virkelig ukjent terreng! Men jeg får si som Pippi Langstrømpe: "Det har jeg ALDRI prøvd før, så det klarer jeg HELT sikkert!". Heldig er jeg som har snille mentorer (oppdretter Britt - og Jeanett i Ishavskatten) som hjelper meg når jeg står fast / lurer på noe.


Påmelding
For å kunne delta på en utstilling i regi av NRR - Norsk Rasekattklubbers Riksforbund må man være medlem i en av katteklubbene som inngår i NRR. Jeg er medlem i Ishavskatten og har derfor anledning til å delta. Påmeldingen til utstillingene gjøres gjennom NRR-systemet på nett, og egen katteklubb må bekrefte medlemskap. Full oversikt over kommende katteutstillinger i Norge og online påmelding finnes på NRR sin nettside katteutstilling.com (for utstillinger i andre land, se FIFe Show Calendar). Man må registrere seg som bruker før man kan logge seg inn for påmelding til show. Er man medlem i en klubb som IKKE er en del av NRR, så kan kan man likevell delta men da med en spesiell lisens etter Open Doors-policyen (jfr regelverk hos NRR). 

Rasekatter som skal stilles på et NRR show må være registrert med stamtavle i NRR sitt system, og katter over 10 mnd må være ID-chippet. Katten må også være vaksinert. Det må ha gått minst 15 dager siden siste vaksine, og vaksinen må ikke være mer enn 1 år gammel. Kattene sjekkes av veterinær på morgenen når de kommer til utstillingen, og kan bli avvist ved mistenkes om smittsomme sykdommer. Kattene må selvsagt også være badet / stelt og alle klør må være klippet. 

Kattene meldes på i en av 5 kategorier, der de fire første kategoriene er rasekatter og den femte kategorien er "Huskatt".  Maine Coons hører til i "Kategori 2". Hver kategori deles deretter opp i grupper i henhold til rase, farge, kjønn og ulike konkurranseklasser avhengig av alder og meritter. MS koden til Puma er "MCO ns09" (fargegruppe 8). Hun er født 17. juni 2017 og vil dermed være 5.5 måneder i begynnelsen av desember og skal konkurrere i det som heter "klasse 12 - Kattunge 4 til 7 mnd".

I går fikk jeg beskjed fra Adelkatten Juleshow om at min påmelding av Puma nå er godkjent og gyldig:


UtstillingsklasserKATTUNGER 4-7 MND.(kl.12)
Utstillingskatt(NO)NRR LO 185205
(N) Nordic Lynx´s Crazy Kiss
17.06.2017
Maine Coon MCO ns 09
Hunn
Utstiller:Monica A Sundset, (NO) ISHAV
Elgvegen 4, 9105 Kvaløya
monica.a.sundset@gmail.com
97190722
Oppdretter:Britt Jarling
Mor:SC (N) Nordic Lynx´s Hexy
MCO f
Far:Timarscoon´s Nazarro
MCO as 03


Deltageravgift
Er betalt direkte til Adelkatten. Dette gjøres separat / uavhengig av selve påmeldingen i NRR sitt system.
Hotel
Jeg har fått rom fredag til lørdag og søndag til mandag på Best Western LetoHallen Hotel. Jeg står som nummer 30 (!) i kø og håper virkelig det skal ordne seg for lørdag til søndag.
DET ordnet seg!

Fly
Billetter er booket og jeg har fått bekreftet plass i kabinen til katten. 

Burpynt
Er bestilt fra "for cats by galina".

Katter på utstilling står "oppstallet" i bur når de ikke er fremme hos dommerne. Burene er av metall og trenger et mykt dekke / underlag i bunnen pluss gardiner slik at katten kan slappe av og føle seg trygg. Burene har en standard størrelse og måler 75 x 60 x 60 cm (enkeltbur). Dersom man har to katter eller fler kan man få dobbeltbur (150 x 60 x 60 cm). Burene er ferdig montert når man kommer til utstillingen på morgenen med katten. Man må også ta med et lite do som katten kan ha inne i buret.




Kommentarer