Alterskjær's Årskavalkade 2018




På slutten av et år er det fint med et lite tilbakeblikk og en oppsummering av året som gikk. Jeg har gjort dette som en tradisjon for mitt hundeoppdrett, Kennel Snykovet - og nå er det også klart for den første årskavalkaden fra Alterskjær Maine Coon som ble etablert med godkjent stamnavn høsten 2017


L O G O

Vi har fått lekker logo - designed av Jorunn Friis Reset - og her brukt på årets julekort sammen med nydelig bilde av Bellona tatt av Ida-Helene Sivertsen.

K U R S

Jeg har vært veldig travelt opptatt som student på PawAcademy dette året. Først på PawPeds G1-kurset i februar-mars, og deretter på G2-kurset i september-desember. Dette er intensive internasjonalt nettbaserte kurs på høyt nivå for katteeiere og katteoppdrettere. Siste eksamen ble godkjent i går kveld, så nå gleder jeg meg inderlig til vell fortjent juleferie!





F A G A R T I K L E R

Det har vært overraskende stor interesse for artiklene mine om polydaktyli hos Maine Coon katter med over 23,000 hits her på kattebloggen min. Artiklene er også trykket i medlemsbladene til den Svenske Maine Coon-katten og NRR (Aristokatt). Jeg har nylig, som en del av G2 kurset til PawPeds, skrevet en liten review om genetikken bak polydaktyli hos Maine Coon katter (på engelsk) som blir mye delt og lest.

S T Y R E V E R V

Jeg ble valgt inn i Styret for den norske Maine Coon ringen før jul 2017 - der jeg har sagt ja til gjenvalg for 2019. Jeg sitter nå også som vara i interimstyret for NORDICA - den første TICA klubben i Norge og Sverige.

I M P O R T

I februar hentet jeg hjem nydelige Taschanas Goddess Bellona PP fra Marita R Sørensen / Taschanas Maine Coon i Sverige. Parallelt med dette meldte jeg meg ut av NRR / FIFe og inn i TICA med registrering av katterinavn også der.

H E L S E U N D E R S Ø K E L S E R

Full DNA screening gjennom MyCatDNA er gjennomført på både Puma og Bellona. Jeg har også gjort HD røntgen på dem begge (Puma og Bellona). Og det er gjort hjerte scanning av Puma. Etter jul vil jeg gjøre hjerte scanning av Bellona før evt avl.

A V L

De viktigste kriteriene for meg i mitt katteoppdrett er helse, genetisk variasjon og gemytt. Jeg følger PawPeds sitt helse program, og ønsker bidra til økt genetisk variasjon i rasen gjennom mitt avlsarbeid.

Vår Nordic Lynx Crazy Kiss "Puma" er akkurat nå på "parringsbesøk" hos en praktfull hannkatt ved navn Taschanas Bertha PP hos Marita R Sørensen / Taschanas Maine Coon i Sverige. Så langt ingen parring - for Puma tok pause i løpinga da hun byttet miljø. Jeg tror hun koser seg sånn ilag med kjæresten sin at hun ikke vil komme hjem igjen! Hun skal få nyte "hvetebrødsdagene" som nyforelsket katt litt til - og så får vi se hvordan vi gjør det om vi ikke får til parring der sørpå. Her hjemme er i alle fall Bellona regelmessig i løp - og så snart vi har fått gjennomført hjerte scanning av henne (og selvsagt forutsatt godt resultat) må vi starte jobben med å finne en egnet partner også til henne. Så det er bare å krysse fingrene for vellykkede parringer og to flotte kull i året som kommer.

Jeg er uendelig takknemlig for det gode vennskapet og samarbeidet med Marita! Du er min store inspirasjon og en uendelig viktig støttespiller!

U T S T I L L I N G E R

Vi har i tillegg til våre to unge hunnkatter også 7 Siberian huskies, og ti av årets helger har vi tilbrakt på hundeutstilling - mange av disse dobbeltustillinger (derfor ble det 17 utstillinger totalt), tre av disse Vinnerutstillinger (Danmark, Norge, Sverige) og to av disse Nordiske utstillinger (Harstad, Lillestrøm). MEN jeg har også rukket over en katteutstilling i år.

I begynnelsen av juni var Puma og jeg i Harstad på Hålogalandkatten Internasjonale Katteutstilling der 21 ulike raser og ca 150 katter deltok. Det blir jo litt andre dimensjoner sammenlignet med 13,500 hunder på Dogs4All - men jeg må innrømme at jeg koser meg veldig på katteutstilling også. Det er masse å lære og veldig kjekt å bli kjent med andre kattefolk!

Hålogalandkatten Internasjonale Katteutstilling var vår andre utstilling. Jeg deltok også på Adelkatten juleshow rett før jul i fjor. Men i og med at jeg er gått over til TICA ble det mer jobb med påmeldingen denne gang. Jeg får fortsatt konkurrere med min katt Puma på NRR / FIFe sin utstillinger - selv om hun nå er TICA registrert - men da på utstillingslisens. Puma kan konkurrere om Cert (men får kun lov til å ta imot 2) - og hun kan ikke lengre oppnå titler i FIFe.

Bellona får ikke delta på NRR/FIFe utstillinger iom at hun er polydaktyl, men vi sikter oss inn mot spesialutstilling i Sverige til neste år. Og drømmen er å reise på en TICA utstilling etterhvert.

S T R I K K

Litt strikking har det også blitt i året som gikk. Her er oppskriften på Alterskjærgenseren med katter.

S A M A R B E I D   M E D   V I R B A C

Jeg er veldig fornøyd ambassadør for Virbac sitt høykvalitetsfôr Veterinary HPM til hunder og katter. Vi har fôret våre katter på dette fôret i over et år nå med godt resultat. Veterinary HPM er spesialtilpasset kattenes behov for ernæring, med et høyt innhold av animalsk protein og lite karbohydrater og stivelse.

Pusiluskene våre - Puma og Bellona - og vi - ønsker med denne lille årskavalkaden alle riktig god jul og godt nytt år

Kommentarer